Skolemad

Her finder du Vestervangsskolens principper for skolemad.

Formål

Vestervangsskolen tilbyder skolens elever køb af mad som fuld eller delvis erstatning for medbragt mad.

Mål

Det er vigtigt, at eleverne i løbet af dagen har mulighed for at ”tanke op” med næringsrigtig kost. Det har stor betydning for elevernes koncentration og indlæring. Desuden er det vigtigt, at børnene får gode kostvaner og lærer at kende forskel på sunde og usunde madvarer og vænner sig til blandt andet at spise mere frugt og grønt og drikke vand.

Skolens ansvar:

• Det bestræbes at sund kost og dens virkning indgår i undervisningen. Det enkelte barns forhold til mad og spisning skal opfattes som en vigtig del af barnets udvikling.
  • Tilbyde mulighed for køb af næringsrig og sund skolemad til en fornuftig pris.
  • Gør hvad der er muligt for at undgå, at elever ikke ender i den situation, at de ikke får noget at spise i løbet af deres skoledag.
  • Opmuntre eleverne til at spise deres mad og udvikle en sund madkultur.
  • Sikre at kantinen har tilstrækkelig mad og udstyr til at bespise skolens elever.
  • Holde elever og forældre orienteret om kantinens virke samt opdatere og vedligeholde en menu på AULA.
  • Ændringer i rammerne for skolens kantine skal indstilles til skolebestyrelsen, og behandles på kommende skolebestyrelsesmøde, inden ændringerne kan iværksættes.
  • Elevrådet udfører tilfredshedsundersøgelse og eleverne inddrages løbende i udbuddet.

Forældrenes ansvar:

• Orientere sig på AULA om skolens madtilbud.
  • Orientere sig om hvad børnene spiser og have en løbende dialog om dette.
  • Forældrene opfordres til at bidrage med sunde madpakker og minimere søde sager også til fødselsdage og arrangementer på skolen.

Eleverne ansvar:

• Prioritere at spise i skolens pausetid.
  • Smide skrald i den nærmeste skraldespand. Hvis skraldespanden er fuld findes en anden skraldespand
  • Alle hjælper til med at rydde op efter spisning
  • Energidrik, sodavand, slik, chips mv. hører ikke til i skolen, og skal derfor ikke tages med eller indtages i skolen. Er dette tilfældet, kan lærerne inddrage det medbragte, som eleven får tilbage ved endt skoledag.
  • Sodavand, slik, chips mv. kan medbringes i skole ved særlige lejligheder, hvor lærere eller pædagoger har informeret herom.