Undervisningens organisering
Undervisningens organisering inkluderer bl.a. timefordeling, fag-/arbejdsfordeling og skemalægning.
Undervisningens organisering skal skabe rammer, der sikrer hver enkelt elev bedst mulighed for læring, dannelse og trivsel.
Elevernes undervisningstal og holddannelse
På Vestervangsskolen følger vi Undervisningsministeriets- og kommunens retningslinjer vedrørende timefordeling.
Herudover tilstræbes det, at klasser holddeles i de praktisk/musiske fag, eller at der er flere voksne sammen i undervisningen – både ift. at sikre gode læringsmuligheder for alle og for at have sikre sikkerhedens for alle. Derudover har skolen ressourcepersoner, der anvendes fleksibelt i afdelingerne og på årgangene.
Svømning tildeles ekstra lærerressourcer af sikkerhedshensyn. Lektionerne placeres på 5. årgang.
Fag- og arbejdsfordeling
Skolen er opdelt i tre afdelinger, indskoling 0. – 3. klasse, mellemtrin 4. – 6. klasse og udskolingen 7. – 9. klasse.
Den enkelte lærer har så vidt muligt hovedparten af timerne på årgangen eller i én afdeling.
Fordelingen af undervisningsopgaven foretages ud fra en helhedsbetragtning, hvor følgende elementer indgår:
- Lærernes undervisningskompetence i linjefag og/eller erfaring svarende hertil
- Fagets kompleksitet
- Elevsammensætning i klassen/årgangen
- Teamets sammensætning
- Hensynet til det samlede arbejdsmiljø
- Der er balance mellem mandlige og kvindelige lærere/pædagoger i klassen eller på årgangen. Køn vægter dog ikke før fagligheden.
Det er vigtigt, at den enkelte lærer er fagligt kvalificeret til at påtage sig undervisningen i et fag. Hvis lærerne i en afdeling ikke kan dække alle fag, har skolen følgende muligheder:
- Der findes en ”gæstelærer” i én af de andre afdelinger
- En af lærerne i afdelingen uddannes til at kunne dække det pågældende fag
- Skolen ansætter en ny lærer til at dække faget.
Skoledagens længde
Skolen tilrettelægger så vidt muligt elevernes skoledage så undervisningen ligger mellem kl. 8.00-14.00 for indskolingen. På mellemtrinnet og for udskolingen i tidsrummet kl. 8.00-15.00. Herudover kan valgfag placeres
Ind imellem undervisningen er der pauser med leg, rekreative aktiviteter og spisning.
Valgfag
Valgfag varetages og planlægges i et fællesskab af personale og ledelse fra Vestervangsskolen, Randers ungdomsskole samt eksterne samarbejdspartnere.
Skemalægning
Skemalægningen har som mål at sikre eleverne en både sammenhængende og varieret skoledag.
Det tilstræbes:
- At skoledagen sammensættes af både boglige og praktiske fag.
- At sprogfagene ikke placeres indenfor samme modul.
- At de yngste klasser har kontaktlæreren/pædagogen hver dag.
- At fagene læses i faglokalerne.
- At der arbejdes med skemaændringer i forhold til den åbne skole og fagdagene.
- At opstår der skemaændringer i løbet af skoleåret meldes dette ud til alle berørte parter. Det handler om elever, forældre og personaler.
I den udstrækning det er muligt, skemalægges timerne i moduler for at give tid til fordybelse.
Der kan semesterdeles for at skabe sammenhæng for de mindre fag.
Vikardækning
Undervisningsdifferentiering
Den understøttende undervisning varetages af pædagoger i indskolingen. Den understøttende undervisning understøtter den sociale trivsel i klasserne.
Supplerende undervisning og specialundervisning
Skolen tilstræber at have den fornødne specialpædagogisk kompetence i personalegruppen til at specialundervisning kan gives på skolen til de elever, der fortsat er tilknyttet til en almindelig klasse.
På Vestervangsskolen foregår dette:
- I klassen eller holddelingsundervisning,
- I Minihuset og i Mellemrummet.
- Via skolens ressourcepersoner.
Den supplerende undervisning og specialundervisning planlægges i et samarbejde mellem barn, forældre og personalet.
Dansk som andetsprog
Organiseringen af undervisningen i dansk som andetsprog skal så vidt muligt tage hensyn til elevens behov for at være en del af klassefællesskabet.