SFO
SFO'en (skolefritidsordningen) er et fritidstilbud til børn fra 0.-3. klasse. Der er pasningsgaranti for børn fra 0.-3. klasse.
Ønsker du at melde dit barn til Vestervangsskolens SFO, skal du gøre det via Digital Pladsanvisning.
I SFO'en lander vi oven på en lang skoledag. Vi er sammen med gode venner og nærværende voksne, og tiden flyver afsted, fordi vi har spændende aktiviteter og masser af hygge.
De pædagoger der er tilknyttet SFO er også klassepædagoger i skoledelen. Hver klasse har én pædagog, som følger med børnene i SFO om eftermiddagen. Nogle af pædagogerne er også med i morgenåbningen.
I SFO'en går der ca. 240 børn. Børnene er fordelt i 4 forskellige enheder, der er opdelt efter klassetrin.
Kerneopgaven
Vestervangskolens SFO har til opgave, i samarbejde med forældre og skole, at skabe et godt og trygt miljø for børn og personale.
Vores mål er, at børnene dannes og lærer at begå sig i et demokratisk samfund. Det vil vi gøre ved at udvikle børnene til at:
-
- kunne begå sig i sociale fællesskaber
- blive klogere på sig selv og andre
- blive mere selvhjulpne
- få øget deres selvtillid
- få øget deres selvværd
Børnesyn
Vores børnesyn er vores fælles ståsted. Det bygger på skolens værdier om faglighed, fællesskab og fremsyn. Det er den måde, vi anskuer børn på og ser deres udviklingspotentiale. Børnesynet skal sikre, at enkelte ansatte i SFO’en møder det enkelte barn med de samme grundværdier. Derved er børnesynet helt centralt for vores pædagogiske tilgang og for den måde, vi arbejder på.
- Alle børn har ret til anerkendende voksne, som ser, hører og forstår barnet - det er altid den voksne, der bærer ansvaret for relationen til barnet.
- Alle børn gør det bedste de kan, ud fra de forudsætninger de har.
- Alle børn har ret til at være en del af et trygt fællesskab.
- Alle børn er ligeværdige.
- Alle børn har ret til medindflydelse og medinddragelse.
- Alle børn har ret til at lege og grine.
Aktiviteter
Aktiviteter er en vigtig del af det at gå i SFO, vi vil gerne at børnene bliver præsenteret for nogle spændende og udviklende aktiviteter.
Vi arbejder ud fra en årsplan, hvor vi hver måned laver en aktivitets plan. Vi forsøger igennem vores aktiviteter at ramme alle børns interesser samtidig med, vi har øje for hvilken udvikling vi gerne vil understøtte.
Vi laver mange forskellig artede aktiviteter, det være sig kreative aktiviteter, musiske aktiviteter, aktiviteter i naturen, bevægelsesaktiviteter og meget mere. Alle vores aktiviteter har samtidigt et fokus på social udvikling.
På Vestervangsskolen har vi et væld af forskellige aktivitets muligheder. Her er madkundskabslokaler, billedkunst lokaler, gymnastiksale, idrætshal, klasselokaler og meget mere vi kan boltre os i. Derudover har vi et dejligt udeområde med masser af plads og mulighed for fysisk udfoldelse. Når børnene kommer i 2 klasse, vil der være mulighed for at komme med til svømning en gang om ugen.
Den frie leg er ligeledes en vigtig del af vores pædagogik og dagligdag. Det er igennem den frie leg børnene har mulighed for at øve de kompetencer de har tillært sig og det er er de oplever den største grad af medbestemmelse. Derfor er den frie leg central i vores pædagogik og vigtig i børnenes glæde ved SFO.
To gange om året laver vi aktivitetsdage på tværs af hele huset. Det kan eksempelvis være OL dage, markedsdage eller rekorddage.
2. og 3. årgang er en dag om ugen i svømmehallen med ca. 30 børn.
Når børnene kommer i 3. årgang bliver Juniorklubben også en del af deres hverdag i form af besøgsdage. Her samarbejder SFO og Juniorklub om den gode overgang.
Pædagogisk grundlag
International Child Development Program - ICDP
Pædagogerne på Vestervangsskolen har været på ICDP modul 1. Vi arbejder ud fra grundtankerne omkring ICDP og bruger de handleværktøjer der er i programmet.
ICDP kvalificerer pædagogens relationelle kompetencer, ved at give et fælles fagsprog, der skaber rammer for den pædagogiske refleksion. Der tages afsæt i en ressourceorienteret tilgang. Vi arbejder med de 8 samspilstemaer og 3 dialoger, implementeringsaktiviteter, ressourceorienteret kollegial feedback og stjernestunder.
- De 8 samspilstemaer er opdelt i 3 dialoger - den emotionelle-, den meningsskabende- og den guidende / vejledende dialog.
Den emotionelle dialog består af
- Vis glæde og positive følelser for barnet
- Se barnets initiativ - justér dig
- Invitér barnet til samspil - lyt og svar
- Giv konkret anerkendelse for det barnet magter.
Den meningsskabende dialog består af
- Fang barnets opmærksomhed
- Fasthold barnets opmærksomhed - vis følelser og entusiasme
- Fold oplevelsen ud - uddyb og forklar
Den guidende/vejledende dialog består af
- Skab rammerne - Guid og vejled - trin for trin.
Derudover arbejder vi med
- ICDP implementeringsaktiviteterne skal leve i praksis.
- Vi vil arbejde med ressourceorienteret kollegial feedback, f.eks. ved brug af skygge observationer.
- Stjernestunder er en central del af ICDP, hvormed vi har fokus på det, der lykkes i hverdagen.
- Visuel visning af stjernestunder i børnehøjde.
- Stjernestunder i det pædagogiske arbejde med børn, både i fællesskaber og individuelt.
- Stjernestunder i kollegial feedback.
- I vores egen praksis.
Pædagogens rolle
Pædagogerne har et særligt ansvar for, at pædagogikken lever i vores SFO. Vi vil gerne, at de børn der går i SFO på Vestervangsskolen, bliver mødt af fagligt kvalificerede pædagoger. Pædagoger, der brænder for at skabe fritidspædagogik, der tager udgangspunkt i barnets nærmeste udviklingszone. Pædagoger der kan udvikle det enkelte barn, men også udvikle de mange fællesskaber, der er i SFO'en. Vi er optaget af, at vi er rollemodeller for vores børn. Det er vi, i kraft af vores sprog, vores adfærd, omsorg og ikke mindst vores engagement. Vores pædagogik tager udgangspunkt i tankerne omkring ICDP, som bygger på et ressourcesyn. Vi er nærværende og lyttende, skabe en hverdag hvor vi igangsætter aktiviteter ud fra børnenes initiativer samt aktiviteter, der kan være med til at understøtte udviklingen ved den enkelte og ved de forskellige fællesskaber i SFO. Vi er vores egen rolle bevidst og vil have en vekselvirkning mellem at være deltagende - igangsættende - observerende. Vi vil have fokus på, hvornår vi skal trække os, så børnene får større udfoldelsesmuligheder i aktiviteterne.
Vi er bevidste om, at vi som voksne bærer ansvaret for relationen til barnet.
Pædagogisk værktøj
Fri For Mobberi
Pædagogerne på Vestervangsskolen i 2024 har været på Fri For Mobberi kursus. Vestervangsskolens pædagogiske arbejde i SFO og Indskoling tager udgangspunkt i værdierne om fri for mobberi.
Fri for mobberi tager afsæt i en ressourceorienteret tilgang, hvor der arbejdes med de 4 Grundværdier, Bamseven og Universet.
De 4 grundværdier er Tolerance, Respekt, Mod og Omsorg.
- Tolerance er at kunne acceptere og se forskelligheder som en styrke og behandle hinanden ligeværdigt.
- Respekt er at acceptere og tage hensyn til alle børn i gruppen, at være en god kammerat over for alle og at rumme andres væremåde.
- Omsorg er at udvise interesse, medfølelse, bekymring og hjælpsomhed over for alle andre.
- Mod er at turde sige fra og markere egne grænser, at være modig og en god kammerat, der reagerer på uretfærdighed.
- Værdierne hænger visuelt i klasse og SFO - børnene tilegner sig egne ord samt erfaringer for værdierne.
Fri For Mobberi materialet lever gennem brugen af Bamseven og universet. Universet findes digitalt såvel som i fysisk kuffert form. Bamseven er i alle klasser som stor model og deles ud i lille model til fremtidige førskolebørn - bamseven skal bruges aktivt af personalet fra førskole til og med 2. klasse, hvorefter den udfases. Med aktivt menes f.eks. at Bamseven er én ekstra klassekammerat, dialogredskab og trøste bamse.
Det pædagogiske arbejde i SFO, egen klasse samt UU skal baseres på fri for mobberi kultur, sprog og aktiviteter.
Fri For Mobberi kultur og sprog vil blive implementeret i udfærdigelsen af meddelelsesbogen, orientering på forældremøder og ved skolehjem samtaler.
Legens betydning
Legen er en vigtig del af fritidspædagogikken og måske den største forskel, der er mellem skole og SFO.
Vi skal være bevidste om de forskellige udviklingsmuligheder, der er i de forskellige former for leg. Vi skal bruge legen til at understøtte det enkelte barn og fællesskaberne til at arbejde med deres nærmeste udviklingszone. Når børnene er i Vestervangskolens SFO, skal der være tid til at lege. Der skal være tid til den frie leg, hvor børnene selv bestemmer, hvad de vil lege og med hvem. Omvendt skal der også være lege hvor vi som pædagoger bestemmer, hvad der skal leges og med hvem.
Legen er den vigtigste udviklingsplatform for børn Det er her, de kan prøve forskellige arenaer af. Det er igennem denne platform, at børnene udvikler deres identitet og spejler sig i andre børn. Det er også igennem legen, at børnene kan mestre i flere forskellige arenaer og derved styrke både selvtillid og selvværd.
Vigtigheden af legen i SFO må ikke undervurderes. Vi skal som pædagoger understøtte legene. Vi skal skabe nogle omgivelser og have materialer, der inspirerer barnet til at lege.
Vi voksne skal være gode rollemodeller og være deltagende i legene. Vi skal være involverende og skabe glæde omkring legene. Vi skal kunne understøtte legen fra sidelinjen. Vi skal se de udviklingsmuligheder der er, når børn leger uden voksne, der deltager.
Forældresamarbejde
Børnenes samlede udbytte SFO afhænger af et godt samarbejde mellem SFO. Vi ser barnets trivsel, læring og dannelse som et fælles ansvar mellem pædagogerne og forældrene, hvor det enkelte barns trivsel og læring er i centrum. Vi har den grundholdning, at forældre kender deres børn bedst. Vi vil som fagprofessionelle stille vores kompetencer til rådighed i gennem samtaler og guidninger af forældrene. Ligeledes vil vi være nysgerrige på de tanker og erfaringer forældrene har omkring deres børn.
Vi vil gerne skabe en fælles forståelsesramme mellem pædagoger og forældre, og dermed understøtte det gode samarbejde. Vores SFO skal være et sted, hvor forældrene føler sig imødekommet, og hvor de har en oplevelse af at være velkomne.
Vi henviser til skolens hjemmeside for yderligere oplysninger om forældresamarbejdet i SFO
Pædagogens rolle i samarbejde med skolen
Vi ser samarbejdet med skolen som en essentiel del af vores arbejde. Skolen er med til at understøtte den udvikling barnet har i SFO, og SFO understøtter omvendt den udvikling, barnet har i skolen både socialt og fagligt. Det at der er flere forskellige fagligheder inde omkring barnet, er med til at kvalificere den faglige tilgang til barnet. Det er vigtigt, at vi indgår i et ligeværdigt samarbejde med skolens lærere, med respekt for de forskellige fagligheder og bruger forskelligheden som en styrke i arbejdet med klassen. Vi vil arbejde på en tydelig rollefordeling, hvor vi sparrer og vidensdeler omkring det enkelte barn. Når vi som pædagoger arbejder som klassepædagoger, er det fælles ansvar i samarbejde med klasselæreren at arbejde med klassens trivsel. Vi skal på lige fod med klassens lærere arbejde med at skabe relationer til eleverne. For at samarbejdet med skolen skal fungere, kræver det, at vi er nysgerrige, omstillingsparate, åbne og så kræver det også, at der afsættes tid til samarbejdet.
Børn med særlige behov
Som udgangspunkt tænker vi, at alle børn har deres egne særlige behov, men betydningen i denne sammenhæng er børn, der har brug for ekstra pædagogisk støtte. Alle børn har ret til at være en del af et fællesskab. Børn med særlige behov har ligeledes brug for at føle sig inkluderet i et fællesskab. Derfor har vi som professionelle en vigtig opgave i at understøtte de små og store fællesskaber i SFO, så alle børn føler sig inkluderet.
I arbejdet med børn med særlige behov skal det pædagogiske personale arbejde med vores rummelighed og indlevelsesevne, men det skal den øvrige børnegruppe også. Dette har værdi for os alle og kan tilføre noget unikt og givende til alle.
Vi er ikke alle ens, men vi skal alle behandles ligeværdigt. Det betyder, at alle skal behandles forskelligt ud fra de ressourcer, de har til rådighed. Børn med særlige behov har som udgangspunkt brug for at have nogle jævnaldrende rollemodeller at spejle sig i. De har brug for at danne relationer i det nærområde, de bor i. Derfor finder vi det yderst vigtigt, at vi arbejder med, at de føler sig som en vigtig del af vores fællesskaber. Netop i SFO kan de med pædagogisk guidning træne deres evner til at danne relationer og derved indgå i ligeværdige
Krop, sundhed og bevægelse
Vi ser generelt sundhed som både mental og fysisk sundhed og som lige vigtige for barnets generelle trivsel. Derfor bestræber vi os på, at understøtte begge.
Barnets vigtigste redskab er kroppen og vi mener, det er vigtigt, at barnet har kendskab til sin krop og bruger den. Det er vigtigt at de aktiviteter SFO’en tilbyder skal understøtte barnets fysiske - og mentale sundhed og trivsel.
Bevægelse:
Vi vil præsentere børnene for en bred vifte af fysiske aktiviteter, der kan inspirere dem til deres fritidsliv, samt give dem kendskab til deres egen krop. Når vi planlægger aktiviteter med bevægelse, vil vi have fokus på, at det skal være sjovt for alle. Vi bestræber os på at tilbyde en bevægelsesaktivitet hver dag.
Mental sundhed:
Mental sundhed er en tilstand hvor barnet kan udfolde sine evner og håndtere hverdagens udfordringer. Det arbejder vi med bl.a. gennem yoga, low arousal aktiviteter og forudsigelige rammer. - og ved at hjælpe alle børn ind i et fællesskab, hvor de får et tilhørsforhold og troen på egne evner. Børnene får plads til ro, fordybelse, og igennem den frie leg, pladsen til at gøre det, de elsker og har lyst til.
Kost:
Vi vil understøtte den sunde livsstil og gå forrest ved at vise børnene sund mad, når vi laver mad i SFO’en. Vi præsenterer dem for forskellige råvarer og lader børnene deltage i processen.
Vi har ikke forbud mod at servere kage eller andre usunde ting for børnene, dog vil vi begrænse det og gennem dialog med børn og forældre, tale om den sunde madpakke og vigtigheden af den.
Vi henviser også til skolens princip om skolemad:
Evalueringskultur
I Vestervangsskolens SFO ønsker vi at udvikle vores pædagogik og tilbud til børn. Vi bestræber os på hele tiden, at være fagligt kompetente og møde børn og familier med størst mulig pædagogfaglig professionalisme. I dette ser vi det at evaluere vores arbejde som et vigtigt redskab. Vores aktiviteter er fastlagt ud fra vores årshjul og månedsplan. Vi evaluerer løbende om aktiviteterne har den effekt, vi ønsker, og om de understøtter den pædagogiske retning, vi gerne vil arbejde ud fra.
Vi evaluerer de enkelte emner i Mål og indholdsbeskrivelsen, for at sikre, at vi hele tiden udvikler vores pædagogik så den passer til børnegruppen og den tid vi lever i.
Hvert andet år evaluerer vi Mål og og indholdsbeskrivelsen for at sikre den lever op til tidens gældende pædagogiske krav og til den pædagogik, vi som organisation gerne vil tilbyde børn og familier.