Mad

Det er vigtigt for børnenes trivsel, at de i løbet af dagen får noget sundt og nærende at spise, så de kan holde til en lang dag.

På Vestervangsskolen har vi en kantine. Vi ønsker, at skolens kantine tilbyder sund skolemad; det vil sige et alsidigt og næringsrigtigt kosttilbud, som tager udgangspunkt i de officielle kostråd.

Frugt og grønt skal være tilgængeligt.

Koldt drikkevand skal være tilgængeligt.

Det bestræbes, at sund kost og dens virkning indgår i undervisningen. Det enkelte barns forhold til mad og spisning skal opfattes som en vigtig del af dets udvikling.

Sund mads betydning

Børns madvaner har betydning for deres sundhed. Skolen kan ikke ændre børnenes grundlæggende levevilkår, men vi kan medvirke til at skabe sunde rammer for børnene i det tidsrum, de er i skole, og samtidig påvirke børnenes vaner. Det er forældrene som har det overordnede ansvar.

En god madpakke er vigtig. Det er vigtigt, at eleverne i løbet af dagen har mulighed for at ”tanke op” med næringsrigtig kost. Børn er i skole mange timer hver dag, og det har stor betydning for indlæringen, at de får sund mad i løbet af skoledagen. Desuden er det vigtigt, at børnene får gode kostvaner og lærer at kende forskel på sunde og usunde madvarer og vænner sig til bl.a. at spise mere frugt og grønt og at drikke vand.

Forældrene opfordres til at bidrage med sunde madpakker og minimere søde sager, også til fødselsdage og klassearrangementer som foregår på skolen.

Fødevarestyrelsens anbefalinger – Madpakkehånden

Typisk glemmer vi at købe ind til madpakken, når vi står i supermarkedet og tænker ”hvad skal vi have til aftensmad?”. Madpakkehånden er en enkel huskemodel for, hvad der skal i madpakken, hvis den skal være sund og efterleve de officielle kostråd.

En god og sund madpakke består af fem ingrediensgrupper – en for hver finger. Husk derfor ”hånden”, når du køber ind, og når du smører madpakken.

Hånden består af:

  1. grønt – gnavegrønt, salat eller pålæg
  2. brød – helst rugbrød eller fuldkornsbrød
  3. pålæg – kød, ost eller æg
  4. fisk – mindst en slags fiskepålæg
  5. frugt – det friske og søde

Det er en god idé at lave lidt ekstra til aftensmaden – lige til at komme madpakken i morgen. F.eks. kan du bruge gårsdagens rester af:

  • kyllingelår
  • fiskefrikadeller
  • pizza
  • råkostsalat
  • madtærte

Du kan læse mere om madpakkehånden her.