Praktikniveau 1

Kompetenceområder og hvordan vi arbejder med dem på praktikniveau 1.

Didaktik

Kompetenceområder

Didaktik omhandler målsætninger, planlægning, gennemførelse, evaluering og udvikling af undervisning.

Den studerende kan i samarbejde med kolleger begrundet målsætte, planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisning.

Den studerende kan:

1. målsætte, planlægge, gennemføre og evaluere undervisningssekvenser i samarbejde med medstuderende og kolleger.
  2. evaluere elevernes udbytte af undervisningen i forhold til formulerede mål.
  3. analysere undervisningssekvenser med henblik på udvikling af undervisningen.

Vidensmål

Den studerende har viden om:

1. folkeskolens formål og læreplaner, principper for undervisningsplanlægning, undervisningsmetoder og organisering af elevaktiviteter under hensyntagen til elevernes forudsætninger
  2. evalueringsformer til vurdering af elevers målopnåelse på praktikskolen
  3. observations-, dataindsamling- og dokumentationsmetoder.

Klasseledelse

Kompetenceområder

Klasseledelse omhandler organisering og udvikling af elevernes faglige og sociale læringsmiljø.

Den studerende kan lede undervisning samt etablere og udvikle klare og positive rammer for elevernes læring og klassens sociale fællesskab.

Færdighedsmål

Den studerende kan lede elevernes deltagelse i undervisningen.

Vidensmål

Den studerende har viden om klasseledelse.

Relationsarbejde

Kompetenceområder

Relationsarbejde omhandler kontakt og relationer til elever, kolleger, forældre og skolens ressourcepersoner.

Den studerende kan varetage det positive samarbejde med elever, forældre, kolleger og andre ressourcepersoner og reflektere over relationernes betydning i forhold til undervisning samt elevernes læring og trivsel i skolen.

Den studerende kan:

1. kommunikere lærings- og trivselsfremmende med elever.
  2. kommunikere med forældre om undervisningen og skolens formål og opgave.

Vidensmål

Den studerende har viden om:

1. kommunikation, elevtrivsel, motivation, læring og elevrelationer
  2. skole-hjem-samarbejde.