Praktikniveau 3

Kompetencemål og hvordan vi arbejder med dem på praktikniveau 3.

Didaktik

Didaktik omhandler målsætning, planlægning, gennemførelse, evaluering og udvikling af undervisning, herunder læringsmålstyret undervisning.

Kompetencemål

Den studerende kan i samarbejde med kolleger begrundet målsætte, planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisning.

Vidensmål

Den studerende har viden om:

1. Organisations-, undervisnings- og samarbejdsformer
  2. Metoder til formativ og summativ evaluering
  3. Observations-, dataindsamlings- og dokumentationsmetoder

Den studerende kan:

1. planlægge, gennemføre og evaluere længerevarende undervisningsforløb under hensyntagen til elev- og årsplaner i samarbejde med medstuderende og skolens øvrige ressourcepersoner.
  2. evaluere elevers læringsudbytte og undervisningens effekt.
  3. udvikle egen og andres praksis på et empirisk grundlag.

Videns- og færdighedsmål 1

Praktiklærerne udvælges ud fra, om de har linjefag i de studerendes undervisningsfag, passende erfaring og om de har lyst til at påtage sig opgaven med at lære fra sig om lærergerningen. Praktiklæreren tager udgangspunkt i sin egen daglig praksis og støtter den studerende i tilrettelæggelsen af en undervisning, som tilgodeser alle elever læringsudbytte og arbejdsro.

Praktiklæreren viser og diskuterer undervisning i relation til samarbejdet om års- og elevplaner og støtter den studerende i indsamling af datamateriale til studieprocesser i læreruddannelsen

Vi forventer, at den studerende i et samarbejde med praktiklæreren forbereder, gennemfører og evaluerer al undervisning i praktikken.

Vi forventer ligeledes, at den studerende varetager undervisningen alene.

Videns- og færdighedsmål 2

Praktiklærer: Praktiklæreren vejleder den studerende i brug af egnede evalueringsformer i forhold til undervisningen og elevgruppen på baggrund af den studerendes erfaringer og refleksion over egen praksis.

Det forventes, at den studerende evaluerer sin undervisning, og efterfølgende reflekterer og redegøre for tegn på elevernes udbytte af undervisningen.

Videns- og færdighedsmål 3

Praktiklæreren er ikke til stede i den studerendes undervisning bortset fra den første og sidste uge af praktikken.

Den studerendes egne observationerne og refleksioner danner grundlag for de studerendes vejledning med praktiklæreren, hvor der vil være mulighed for justeringer af undervisningen.

Praktiklæreren støtter, vejleder og udfordrer den studerende i udviklingen af praksis på et fagdidaktisk og empirisk grundlag.

Praktiklæreren modellerer/viser og diskuterer undervisning i relation til samarbejdet om års- og elevplaner og støtter den studerende i indsamling af datamateriale til studieprocesser i læreruddannelsen – herunder bacheloropgaven.

Det forventes, at den studerende selv laver observationer og refleksioner af og over deres undervisning med henblik på at bruge disse i udviklingen af undervisningen.

Klasseledelse

Klasseledelse omhandler organisering af elevernes faglige og sociale læringsmiljø.

Kompetencemål

Den studerende kan lede undervisning samt etablere og udvikle klare og positive rammer for elevernes læring, og klassens sociale fællesskab.

Vidensmål

Den studerende har viden om læringsmiljø, inklusion, konflikthåndtering og mobning.

Færdighedsmål

Den studerende kan lede inklusionsprocesser i samarbejde med eleverne.

Hvordan arbejdes der med målene?

Praktiklæreren tager udgangspunkt i sin egen daglig praksis og støtter den studerende i, hvordan undervisningen organiseres og rammesættes i den pågældende klasse. De studerende støttes i planlægningen af en differentieret og varieret undervisning, som tilgodeser alle elevers læringsudbytte og arbejdsro.

PraktikIæreren støtter og vejleder de studerende i arbejdet med at lede inklusionsprocesser.

Den studerende forventes at arbejde bevidst og målrettet med inklusionsprocesser samt tilrettelægge og skabe et positivt og inkluderende læringsmiljø.

Relationsarbejde

Relationsarbejde omhandler kontakt og relationer til elever, kolleger, forældre og skolens ressourcepersoner.

Kompetencemål

Den studerende kan varetage det positive samarbejde med elever, forældre, kolleger og andre ressourcepersoner og reflektere over relationers betydning i forhold til undervisning samt elevernes læring og trivsel i skolen.

Vidensmål

Den studerende har viden om:

1. Anerkendende kommunikation, og ligeværdigt samarbejde, inklusionsprocesser
  2. Processer, der fremmer godt skole-hjem-samarbejde og samarbejdsformer ved forældremøder og forældresamtaler og kontaktgrupper

Den studerende kan:

1. støtte den enkelte elevs aktive deltagelse i undervisningen og i klassens sociale liv, samarbejde med forskellige parter på skolen.
  2. kommunikere med forældre om elevernes skolegang.

Videns- og færdighedsmål 1

Med udgangspunkt i egen praksis og erfaring samt gennem den observerede undervisning og den studerendes egen refleksion vejleder praktiklæreren i, hvordan den studerende kan styrke og forbedre sine kommunikative kompetencer, samt styrke relationen til eleverne.

Det forventes, at den studerende behandler alle elever ligeværdigt og respektfuldt.

Videns- og færdighedsmål 2

Praktiklæreren giver i det omfang, det er muligt, den studerende mulighed for at deltage i kontakt til forældrene.

Praktiklæreren faciliterer den studerende i forskellige opgaver i relation til skolehjemsamarbejdet med henblik på at udvikle klassens sociale liv og læring.

Den studerende aftaler individuelt med praktiklæreren, hvordan denne ønsker, den studerende informerer forældrene om sit ophold.