Uddannelsesplan for 1. praktik

I 1. praktikperiode arbejdes der med grundfagligheden.

Kompetencemål

De studerende kan begrunde, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogiske aktiviteter gennem deltagelse i pædagogisk praksis på praktikstedet, herunder vurdere egne læreprocesser i praksis.

Videns- og færdighedsmål

Vidensmål

Den studerende har viden om:

1. praktikstedets målgrupper samt praktikstedets pædagogiske og samfundsmæssige opgaver
  2. målsætning, tilrettelæggelse og organisering af pædagogisk praksis, herunder om pædagogiske metoders effekter
  3. evaluerings-, undersøgelses- og dokumentationsformer og såvel den sundhedsmæssige som den dannelsesmæssige betydning af sunde madvaner, måltidskultur, hygiejne og indeklima

Færdighedsmål

Den studerende kan:

1. anvende viden om praktikstedets samfundsmæssige opgaver i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde
  2. målsætte, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogisk praksis med inddragelse af viden om effekten af forskellige pædagogiske metoder
  3. dokumentere og evaluere egen deltagelse i pædagogisk praksis, herunder reflektere over kvaliteten i egne læreprocesser
  4. anvende viden om sundhed og sundhedsfremme i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde.

Læring gennem den daglige pædagogiske praksis og praktikvejledning

Videns- og færdighedsmål 1

Den studerende og vejleder, vil tage udgangspunkt i folkeskoleloven. Disse drøftelser danner grundlag for den studerendes refleksioner for det videre arbejde.

Videns- og færdighedsmål 2

Det forventes at den studerende benytter relevant didaktisk model i planlægningen af et pædagogisk forløb. Vejleder assisterer i refleksionerne, som ligger til grund for den studerendes valg af didaktisk model.

Videns- og færdighedsmål 3

Den studerende planlægger et pædagogisk forløb, som vejleder observerer. På baggrund af vejleders observationer og den studerendes dokumentation, reflekteres over forløbet ift. evt. justeringer.

Videns- og færdighedsmål 4

Den studerende deltager i det daglige arbejde og har mulighed for at anvende relevant viden.

Evaluering

I ugerne op til statusmødet, vil der i vejledningen, være et ekstra fokus på hvor langt den studerende er i arbejdet med videns og færdighedsmålene. Her vil vejleder og den studerende aktivt reflektere og diskutere, hvordan arbejdet forløber og hvad der skal arbejdes mere intensivt med.

Organisering af vejledning

Den studerende får ved forbesøget udleveret skema med arbejdstider, samt en kalender, hvor ferier og studiedage er indskrevne.

Den studerende er i udgangspunktet sammen med vejleder i både klassen og i SFO, og da den studerende er oveni normeringen, vil der være rig mulighed for at observere praksis.

Har den studerende særlige behov, drøftes de med vejleder under forbesøget.

Der er skemalagt vejledning a en times varighed pr. uge. Den studerende har ansvaret for at lave og dele dagsorden med vejleder.

Den studerende har ansvaret for at skrive referat af vejledningen.

Praktikportfolioen bruges aktivt i vejledningen. Vejleder anbefaler, at den studerende skriver alle referater, noter samt relevant teori i portfolioen.

Den studerendes arbejdsplan

Arbejdstiden planlægges som udgangspunkt mellem 06.30 og 17.00. Dette skal forstås på den måde, at den studerende har en dag, hvor arbejdstiden starter kl. 07.00, og en dag, hvor arbejdstiden først slutter kl.17.00. Der kan dog være enkelte møder efter kl. 17.00. Der kan også forekomme enkelte arrangementer, der rækker udover kl. 17.00. Her tænkes på afdelingsmøder, pædagogiske temamøder, skolefest og klassearrangementer.

Kontakt til uddannelsesinstitution

Skulle der opstå problemer i samarbejdet mellem studerende og praktiksted, vil vejleder involvere nærmeste leder. Hernæst tages kontakt til VIA, så der kan findes en løsning på, hvordan samarbejdet kan fortsættes.