Uddannelsesplan for 2. praktik

I 2. praktikperiode arbejdes der med området "udviklings- og læringsrum".

Område

Området retter sig mod pædagogisk arbejde i forskellige udviklings- og læringsrum dvs. skole- og fritidsinstitutioner, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af og kommunikation om pædagogiske aktiviteter i pædagogisk praksis.

Kompetencemål

Den studerende kan skabe sammenhænge mellem forskellige udviklings- og læringsrum og varetage pædagogiske og didaktiske opgaver i fritidstilbud og skole samt indgå i professionel kommunikation herom.

Videns- og færdighedsmål

Vidensmål

Den studerende har viden om:

1. professionsfaglig kommunikation, argumentation og samarbejde
  2. ledelse af udviklings- og læringsrum, herunder om klasserumsledelse
  3. didaktik og metodik knyttet til læring
  4. bevægelsesmæssige, musiske, æstetiske og kreative processers betydning for trivsel, læring og udvikling
  5. omsorg, sundhedsfremmende og forebyggende arbejde
  6. 6-18 åriges forudsætninger og udviklingsmuligheder, herunder børn med særlig behov

Færdighedsmål

Den studerende kan:

1. kommunikere og samarbejde professionelt med forældre, kolleger, lærere og andre relevante aktører
  2. motivere, lede og samle børn og unge om konkret læring
  3. redegøre for sammenhængen mellem metodiske og didaktiske overvejelser og egen pædagogiske praksis
  4. tilrettelægge, gennemføre og evaluere differentierede læreprocesser inden for udvalgte områder, herunder inddrage børn og unges perspektiv
  5. tilrettelægge, gennemføre og evaluere indsatser, der styrker forebyggelse samt børn og unges omsorg og sundhed
  6. tilrettelægge differentierede pædagogiske aktiviteter gennem analyse af børn og unges forudsætninger og udviklingsmuligheder

Læring gennem den daglige pædagogiske praksis og praktikvejledning

Videns- og færdighedsmål 1

Gennem dialog ud fra relevant teori og den studerendes observationer, vil den studerende få løbende sparring vedr. professionel kommunikation.

Der tages udgangspunkt i "Kommunikationstrekanten" af Benedicte Madsen samt "Inkluderende pædagogik", kap. 5 (Professionelle og professionel kommunikation) af Bjørg Kjær.

Teksterne præsenteres af vejleder.

Videns- og færdighedsmål 2

På baggrund af den studerendes observationer, samt refleksion på baggrund af relevant teori, herover, vil den studerende få mulighed for at praktisere klasseledelse.

Der tages udgangspunkt i "Kroppens sprog i professionel praksis - om kontakt, nærvær og lederskab i personlig kommunikation" kap. 6 af Helle Winter. Teksten præsenteres af vejleder.

Videns- og færdighedsmål 3

Vi tager udgangspunktet i Knud Illeris’ læringstrekant Illeris, Knud (2007) Læring (kap. 3), Roskilde Universitetsforlag 2. udg. 2. oplag.

Teksten præsenteres af vejleder.

Videns- og færdighedsmål 4

Den studerende benytter relevant didaktisk model i arbejdet planlægningen af pædagogisk aktivitet.

Vejleder anbefaler SMITTE med SMART mål.

Videns- og færdighedsmål 6

Der taget udgangspunkt i Vygotsky og begrebet NUZO. Dette kobles i vejledningen sammen med "De tre læringsrum", som kan være med til at danne grundlag for den studerendes refleksion i forbindelse med planlægningen af pædagogisk(e) forløb.

Evaluering

I ugerne op til statusmødet, vil der i vejledningen, være et ekstra fokus på hvor langt den studerende er i arbejdet med videns og færdighedsmålene. Her vil vejleder og den studerende aktivt reflektere og diskutere, hvordan arbejdet forløber og hvad der skal arbejdes mere intensivt med.

Organisering af vejledning

Den studerende får ved forbesøget udleveret skema med arbejdstider, samt en kalender, hvor ferier og studiedage er indskrevne.

Den studerende er i udgangspunktet sammen med vejleder i både klassen og i SFO, og vil i skoledelen have god mulighed for at observere praksis.

Efter en kort indkøringsperiode, vil den studerende opleve at få mere ansvar og vil også have lektioner som den studerende har ansvaret for at planlægge, udføre og evaluere.

Har den studerende særlige behov, drøftes de med vejleder under forbesøget.

Der er skemalagt vejledning a en times varighed pr. uge. Den studerende har ansvaret for at lave og dele dagsorden med vejleder.

Den studerende har ansvaret for at skrive referat af vejledningen.

Praktikportfolioen bruges aktivt i vejledningen. Vejleder anbefaler, at den studerende skriver alle referater, noter samt relevant teori i portfolioen.

Institutionen som praktiksted

Den studerende vil i sin praktik, møde en bred vifte af børn med forskellige behov. Dette kræver at den studerende kan forholde sig roligt i alle situationer.

Den studerende forventes at arbejde anerkendende og inkluderende, samt være imødekommende i mødet med kollegaer, såvel som børn og forældre – Vi hilser, når vi passerer en kollega eller en forælder på gangen.

Den studerendes arbejdsplan

Arbejdsplanen præsenteres under forbesøget.

Kontakt til uddannelsesinstitution

Skulle der opstå problemer i samarbejdet mellem studerende og praktiksted, vil vejleder involvere nærmeste leder. Hernæst tages kontakt til VIA, så der kan findes en løsning på, hvordan samarbejdet kan fortsættes.