Uddannelsesplan for 3. praktik

I 3. praktikperiode arbejdes der med området "samarbejde og udvikling".

Område

Området retter sig mod tværprofessionelt samarbejde og det lovgivningsmæssige og organisatoriske grundlag for pædagogens
ansvar og opgaver.

Kompetencemål

Den studerende kan arbejde tværprofessionelt med udvikling af skole- og fritidspædagogik, så børn og unges trivsel, udvikling og læring fremmes.

Videns- og færdighedsmål

Vidensmål

Den studerende har viden om:

1. institutionelle og organisatoriske rammer for det skole- og fritidspædagogiske arbejde
  2. tværprofessionelt samarbejde med lærere og andre faggrupper, herunder teamsamarbejde og kollaborative fællesskaber
  3. praktikstedets organisation i forhold til tværprofessionelt samarbejde
  4. forandringsprocesser og innovation
  5. didaktiske og pædagogiske metoder til udvikling af pædagogisk praksis, herunder dokumentation og evaluering
  6. førstehjælp

Færdighedsmål

Den studerende kan:

1. agere professionelt inden for de givne institutionelle og organisatoriske rammer for området
  2. analysere, vurdere og agere på faglige udfordringer i samarbejdet med lærere og andre faggrupper
  3. indgå i samt analysere og vurdere praktikstedets tværprofessionelle samarbejdspraksis
  4. deltage i udviklingen af den pædagogiske praksis gennem innovative og eksperimenterende tiltag
  5. sætte mål, anvende dokumentations- og evalueringsmetoder og udvikle viden gennem deltagelse, systematisk erfaringsopsamling og refleksion over pædagogisk praksis
  6. udføre grundlæggende førstehjælp

Læring gennem den daglige pædagogiske praksis og praktikvejledning

Videns- og færdighedsmål 1

Vi starter med at belyse praktikstedets kultur, både på det overordnede plan, men også specifikt i den klasse den studerende og vejleder indgår i.

Vi tager udgangspunkt i Edgar H. Schein,(Organisationskultur og ledelse) en tekst den studerende vil få udleveret ved en af de første vejledninger. Ud fra denne tekst, skal den studerende, med vejleder, forsøge at afdække kulturen i den givne kontekst, ift. De grundlæggende antagelser, skueværdier og på artefakt niveau.

Videns- og færdighedsmål 2

Det forventes at den studerende er både observerende og deltagende i det tværprofessionelle samarbejde; lærer og pædagog imellem.

Studerende deltager i et omfang i planlæggelsen, udførelsen og evalueringen af undervisningen i klassen – Der vil være flere elementer af CO-teaching (Højholt), som den studerende vil stifte bekendt skab med i praksis.

Med baggrunden i EVAs "Kendetegn på et velfungerende samarbejde mellem lærer og pædagoger", vil vi i fællesskab søge at afdække den kontekst den studerende er en del af.

Videns- og færdighedsmål 3

Studerende deltager i team møder, både i klasseteam samt på tværs i årgangen.

Studerende deltager i afdelingsmøder og pædagogiske temamøder, hvor lærere og pædagoger er samlet.

Videns- og færdighedsmål 4

Forandringsprocessen forventes at tage sit udgangspunkt i ME2-modellen.

Når den egentlige proces skal igangsættes forventes den opstillet i relevant didaktisk model.

Videns- og færdighedsmål 5

Vejleder anbefaler brugen af SMITTE med SMART mål.

Videns- og færdighedsmål 6

Undervisning på studiedage

Angivelse af relevant litteratur

"Kendetegn ved et velfungerende samarbejde mellem lærere og pædagoger" - EVA

Schein, Edgar H, (1994) Organisationskultur og ledelse (s.10-34) Valmuen

Højholdt, A (2016) Tværprofessionelt samarbejde i teori og praksis. Hans Reitzels forlag

Derudover vil litteraturen, som den studerende præsenteres for, være alt efter, hvilket fokus den pågældende studerende har i sit arbejde med videns og færdighedsmålene.

Evaluering

I ugerne op til statusmødet, vil der i vejledningen, være et ekstra fokus på hvor langt den studerende er i arbejdet med videns og færdighedsmålene. Her vil vejleder og den studerende aktivt reflektere og diskutere, hvordan arbejdet forløber, og hvad der skal arbejdes mere intensivt med.

Organisering af vejledning

Den studerende får ved forbesøget udleveret skema med arbejdstider, samt en kalender, hvor ferier og studiedage er indskrevne.

Den studerende er i udgangspunktet sammen med vejleder i både klassen og i SFO, og vil i skoledelen have god mulighed for at observere det tværprofessionelle arbejde.

Efter en kort indkøringsperiode, vil den studerende opleve at få mere ansvar og vil også have lektioner som den studerende har ansvaret for at planlægge, udføre og evaluere.

Har den studerende særlige behov, drøftes det med vejleder under forbesøget.

Der er skemalagt vejledning a en times varighed pr. uge. Den studerende har ansvaret for at lave og dele dagsorden med vejleder.

Den studerende har ansvaret for at skrive referat af vejledningen.

Praktikportfolioen bruges aktivt i vejledningen. Vejleder anbefaler, at den studerende skriver alle referater, noter samt relevant teori i portfolioen.

Institutionen som praktiksted

Den studerende vil i sin praktik, møde en bred vifte af børn med forskellige behov. Dette kræver, at den studerende kan forholde sig roligt i alle situationer.

Den studerende forventes at arbejde anerkendende og inkluderende, samt være imødekommende i mødet med kollegaer, såvel som børn og forældre – Vi hilser, når vi passerer en kollega eller en forælder på gangen.

Den studerendes arbejdsplan

Der udarbejdes en arbejdsplan, som præsenteres for den studerende ved forbesøget.

Kontakt til uddannelsesinstitution

Skulle der opstå problemer i samarbejdet mellem studerende og praktiksted, vil vejleder involvere nærmeste leder. Hernæst tages kontakt til VIA, så der kan findes en løsning på, hvordan samarbejdet kan fortsættes.