ansvar og opgaver.
Den studerende kan arbejde tværprofessionelt med udvikling af skole- og fritidspædagogik, så børn og unges trivsel, udvikling og læring fremmes.
Den studerende har viden om:
Den studerende kan:
Vi starter med at belyse praktikstedets kultur, både på det overordnede plan, men også specifikt i den klasse den studerende og vejleder indgår i.
Vi tager udgangspunkt i Edgar H. Schein,(Organisationskultur og ledelse) en tekst den studerende vil få udleveret ved en af de første vejledninger. Ud fra denne tekst, skal den studerende, med vejleder, forsøge at afdække kulturen i den givne kontekst, ift. De grundlæggende antagelser, skueværdier og på artefakt niveau.
Det forventes at den studerende er både observerende og deltagende i det tværprofessionelle samarbejde; lærer og pædagog imellem.
Studerende deltager i et omfang i planlæggelsen, udførelsen og evalueringen af undervisningen i klassen – Der vil være flere elementer af CO-teaching (Højholt), som den studerende vil stifte bekendt skab med i praksis.
Med baggrunden i EVAs "Kendetegn på et velfungerende samarbejde mellem lærer og pædagoger", vil vi i fællesskab søge at afdække den kontekst den studerende er en del af.
Studerende deltager i team møder, både i klasseteam samt på tværs i årgangen.
Studerende deltager i afdelingsmøder og pædagogiske temamøder, hvor lærere og pædagoger er samlet.
Forandringsprocessen forventes at tage sit udgangspunkt i ME2-modellen.
Når den egentlige proces skal igangsættes forventes den opstillet i relevant didaktisk model.
Vejleder anbefaler brugen af SMITTE med SMART mål.
Undervisning på studiedage
"Kendetegn ved et velfungerende samarbejde mellem lærere og pædagoger" - EVA
Schein, Edgar H, (1994) Organisationskultur og ledelse (s.10-34) Valmuen
Højholdt, A (2016) Tværprofessionelt samarbejde i teori og praksis. Hans Reitzels forlag
Derudover vil litteraturen, som den studerende præsenteres for, være alt efter, hvilket fokus den pågældende studerende har i sit arbejde med videns og færdighedsmålene.
I ugerne op til statusmødet, vil der i vejledningen, være et ekstra fokus på hvor langt den studerende er i arbejdet med videns og færdighedsmålene. Her vil vejleder og den studerende aktivt reflektere og diskutere, hvordan arbejdet forløber, og hvad der skal arbejdes mere intensivt med.
Den studerende får ved forbesøget udleveret skema med arbejdstider, samt en kalender, hvor ferier og studiedage er indskrevne.
Den studerende er i udgangspunktet sammen med vejleder i både klassen og i SFO, og vil i skoledelen have god mulighed for at observere det tværprofessionelle arbejde.
Efter en kort indkøringsperiode, vil den studerende opleve at få mere ansvar og vil også have lektioner som den studerende har ansvaret for at planlægge, udføre og evaluere.
Har den studerende særlige behov, drøftes det med vejleder under forbesøget.
Der er skemalagt vejledning a en times varighed pr. uge. Den studerende har ansvaret for at lave og dele dagsorden med vejleder.
Den studerende har ansvaret for at skrive referat af vejledningen.
Praktikportfolioen bruges aktivt i vejledningen. Vejleder anbefaler, at den studerende skriver alle referater, noter samt relevant teori i portfolioen.
Den studerende vil i sin praktik, møde en bred vifte af børn med forskellige behov. Dette kræver, at den studerende kan forholde sig roligt i alle situationer.
Den studerende forventes at arbejde anerkendende og inkluderende, samt være imødekommende i mødet med kollegaer, såvel som børn og forældre – Vi hilser, når vi passerer en kollega eller en forælder på gangen.
Der udarbejdes en arbejdsplan, som præsenteres for den studerende ved forbesøget.
Skulle der opstå problemer i samarbejdet mellem studerende og praktiksted, vil vejleder involvere nærmeste leder. Hernæst tages kontakt til VIA, så der kan findes en løsning på, hvordan samarbejdet kan fortsættes.