Mobiltelefoner og andre devices

Her finder du principperne for brug af mobiltelefon og andre devices.

Vestervangsskolen er ikke en mobilfri skole, men anerkender mobiltelefoner som en væsentlig del af både børn og voksnes hverdag.

De er centrale både i vores daglige sociale relationer og som et meget effektivt og fleksibelt kommunikations- og læringsredskab, idet udviklingen af undervisningsmateriale, som benyttes via mobiltelefoner og lignende, i vækst.

På den anden side kan brugen af mobiltelefoner m.m. skabe et mentalt ”fravær” fra undervisningen og samværet på skolen, forstyrre skolegangen, ligesom der er erfaringer med mobning via mobiltelefonen.

For at kunne håndtere både fordele og ulemper ved mobiltelefoner og lignende, gælder følgende regler:

• Mobiltelefoner og lignende skal i udgangspunktet være slukkede og ude af syne, når der undervises. For 0. – 6. klasse gælder det, at telefonen skal være slukket og ude af syne fra skoledagens start uanset undervisning og pauser.

• Den enkelte lærer eller pædagog tillader relevant brug af mobiltelefoner m.m., eksempelvis i undervisningssituationer, og har i disse tilfælde ansvaret for og opgaven med at ”reetablere” grundreglen om slukkede mobiltelefoner.

• I elevpauser for 7. – 9. klasse kan mobiltelefoner m.m. benyttes til gøremål som spil, musik og lignende.

• Ved enhver form for uhensigtsmæssig brug såsom mobilmobning, kontakt til forældre, fotografering m.m. kontaktes forældrene. Skolen afgør til en hver tid, hvad der er hensigtsmæssig brug eller ej. Skolen har mulighed for at inddrage elevernes mobiltelefon, hvis der er tale om uhensigtsmæssig brug.

Et ønske om eller et behov for at komme i kontakt med sit barn eller forældrene i skoletiden skal altid gå via lærerne/pædagogen eller skolens kontor.