Klasseforældreråd

Her finder du Vestervangsskolens princip for klasseforældreråd.

Formål

Godt skole/hjem samarbejde er utroligt vigtigt for elever, personalet og forældre.

Forældrenes opbakning og interesse for arbejdet i den enkelte klasse har stor betydning for elevernes indbyrdes kontakt også uden for skoletiden. Undersøgelser har vist, at hvis forældrene har det godt sammen, så har børnene det som oftest også godt sammen (Børn mobber ikke forældres venners børn).

Et klasseforældreråd er en gruppe af forældre til børn i samme klasse. De personer, der er valgt, kaldes hver især kontaktforælder og sidder i klasseforældrerådet.

Klasseforældrerådets opgave er:

• At styrke rammerne for klassens sociale liv og være medvirkende til at børn og forældre får gode fælles oplevelser, hvilket giver mulighed for et stærkere samarbejde og en bedre trivsel. Disse arrangementer finder oftest sted udenfor skoletid.
  • At have fokus på at samle hele klassen og udbygge godt sammenhold og fællesskab imellem eleverne indbyrdes, men også i forældregruppen. Gerne med et særligt fokus på nytilkomne.
  • I en kontakt til/fra skolens ledelse/skolebestyrelsen kan kontakten eventuelt gå igennem klasseforældrerådet

Klasseforældrerådet kan sammen med klassens lærere være initiativtager til:

• Oprettelse og drift af klassekasse. (En klassekasse er frivilligt indbetalte penge, som kan være med til at forsøde klassens liv – frikvarters legetøj, en is på udflugter, mm.) https://vestervangsskolen.randers.dk/vaerdier-og-politikker/principper/klassekasser-og-indsamling/
    • Planlægning/afholdelse af møder og sociale arrangementeri klassen (som f.eks. spise aftensmad sammen på skolen, juleklippedag, fester, temaaftner, udflugter) Evt gennem uddelegering af opgaver til klassens øvrige forældre
    • Afklaring af forældregruppens fælles holdninger og spilleregler (til eks. alkohol, rygning, sengetider, sund kost, beløbsstørrelse til gaver, hvem inviteres til fødselsdag, lommepenge ved udflugter, gå-hjem-tid efter fester) (Se evt. Links til blå mandag og sidste skoledag)
    • Har mulighed for at bringe vigtige/aktuelle emner på dagsordenentil forældremøder ved at henvende sig til klassens kontaktlærer(e). Klasseforældrerådet kan med fordel kommunikere med hinanden på AULA.

Skolens ansvar:

• At sikre mulighed for at der dannes et klasseforældreråd i hver enkelt klasse.
  • Klasseforældrerådet består af mindst 2 forældre men meget gerne flere.
  • Klasseforældrerådet vælges på skoleårets første forældremøde, og går evt. på skift mellem forældrene. Kontaktforældrene vælges for et skoleår af gangen. Det er en god idé kun at skifte 2 repræsentanter hvert år.
  • Eleverne kan med fordel deltage i møderne fra 4. kl.
  • Navne på de valgte forældre offentliggøres på AULA.
  • Skolens lokaler kan benyttestil afholdelse af møder.
  • At klasseforældrerådet gives mulighed for inddragelse i planlægning og afholdelse af forældremøder. Såvel klasseforældrerådet som kontaktlæreren kan tage initiativ til at indkalde til møder, men det forventes, at de kommunikerer sammen før udmelding til hele forældregruppen.

Skolebestyrelsen vil gerne støtte dette vigtige arbejde:

• Indkalder derfor alle skolens klasseforældreråd til 1-2 møder om året
  • Har udarbejdet en pjece der fortæller lidt om klasseforældrerådets opgaver (Udleveres af kontaktlæreren)
  • Har udarbejdet et idekatalog, hvor der kan hentes inspiration til arbejdet (Kan sendes ved henvendelse til skolens sekretær)
  • Vil meget gerne i dialog og have input til skolebestyrelsens arbejde med bl.a. høringssvar, politikker og principper

Det er vigtigt at være opmærksom på at klasseforældrerådene ingen formelle kompetencer har. Klasseforældrerådet er et samarbejdsorgan og skal, hvis de kontaktes om enkeltsager (f.eks. mellem elev-elev, elev-lærer, forældre-lærer), henvise til, at sådanne henvendelser skal ske til klassens personale eller skolens ledelse.